Kilka słów wprowadzenia, czyli czym różni się kontroler od konsoli i co z tego wynika…

Kilka słów wprowadzenia, czyli czym różni się kontroler od konsoli i co z tego wynika…

W rehabilitacji poudarowej już od kilku lat wykorzystuje się różnego rodzaju oprogramowanie, które ma urozmaicać ćwiczenia oraz dawać Pacjentowi natychmiastową informację zwrotną, nawet jeśli rehabilitanta nie ma w pobliżu.

Najpopularniejsze jest wykorzystanie konsoli do gier Xbox z kamerą Kinect, która reaguje na ruch (mówimy więc, że kamera ta jest kontrolerem ruchu). Producentem konsoli jest firma Microsoft, która jakiś czas temu zaczęła nawet prace nad grami rehabilitacyjnymi (ale wyników na razie nie opublikowała).


Przewagą konsoli Xbox nad innymi rozwiązaniami jest to, że kinect jest w stanie „rozpoznać” różne części ciała, a w nowej wersji (Xbox one), dokładność kamery jest zwiększona do tego stopnia, że rozpoznaje ponoć nawet poszczególne palce. Dodatkowo, nawet jeśli nie mamy gry stworzonej z myślą o rehabilitacji, to możemy w tym celu wykorzystywać szeroką gamę gier, które po prostu reagują na wykonywanie określonych ruchów. Mamy do wyboru programy fitness, wirtualne sporty czy gry przygodowe itp. Oczywiście duża część tego rodzaju gier będzie zbyt trudna na początkowym etapie rehabilitacji, warto jednak o nich pamiętać w późniejszym czasie.

Kamerę kinect możemy kupić bez konsoli Xbox i podłączyć do komputera za pomocą specjalnej „przejściówki”. Wtedy nie będzie możliwe granie w gry przewidziane na konsole (np. fitness), ale za to możliwe będzie korzystanie z wielu darmowych gier rehabilitacyjnych przewidzianych dla komputerów z kamera kinect (opcja na razie niedostępna dla nowej kamery kinect one). Na uruchomienie tego rodzaju darmowych gier powinniśmy zarezerwować sobie trochę czasu i sporo cierpliwości, a nasz komputer powinien spełniać wysokie wymogi techniczne. Dlaczego dużo czasu i cierpliwości? Dlatego, że zwykle darmowe gry tworzone są jako projekt non-profit, np. przez studentów i nie są już potem uaktualniane. W praktyce oznacza to, że musimy odnaleźć takie SDK (software developer kit) potrzebne do działania kinecta z komputerem (a nie z konsolą) w jakim gra została utworzona kilka lat temu. Firma Microsoft stale pracuje nad swoją kamerą i systematycznie udostępnia nowe SDK, które czasem uniemożliwia granie w za stare gry. Stare SDK oczywiście nadal można zainstalować na swoim komputerze, trzeba jednak sprawdzić które, dla której gry. Darmowe gry rehabilitacyjne z wykorzystaniem kamery kinect zgromadziliśmy w kategorii „kinect”.

Kinect nie jest jednak jedynym kontrolerem ruchu jaki powstał i jaki może być wykorzystywany w rehabilitacji. Inne popularne rozwiązanie to, konsola Play Station z kontrolerami Move. Kontrolery te musimy jednak trzymać w ręce, sprawdzą się więc w rehabilitacji dopiero kiedy już mamy taką możliwość lub jeśli wymyślimy jakieś sprytne „mocowanie” (np. bandarz). Kontrolery Move mogą być także wykorzystywane w grach komputerowych (bez konsoli), prace nad tego typu rozwiązaniem cały czas trwają.

Na podobnej zasadzie działa konsola Nintendo Wii, tutaj także kontrolery trzymamy w ręce, jednak wyglądają one zupełnie inaczej – są podobne do pilotów telewizyjnych.

Zupełnie nowym rozwiązaniem jest z kolei kontroler ruchu Leap Motion. Ten kontroler podłączmy do komputera przez port USB i możemy niczym w starych filmach science fiction, np. przewijać tekst na ekranie machając ręką w powietrzu. Kontroler jest aktualnie cały czas udoskonalany, a wynika to z faktu, że jest już montowany w laptopach firmy HP. Po zainstalowaniu kontrolera mamy możliwość zagrania w kilka darmowych gier lub kupienia kilku innych ze specjalnie stworzonego sklepu. Film promujący kontroler przedstawiamy poniżej:

Poza wymienionymi kontrolerami do rehabilitacji (szczególnie ręki) wykorzystywać możemy ekrany dotykowe (w laptopach, tabletach czy telefonach), kamerę internetową czy nawet myszkę, touchpada i klawiaturę. Wszystkie one wymagają od nas wykonywania ruchów w wielu płaszczyznach i wielu osiach. Dodatkowo jeśli sprytnie połączymy tego rodzaju ruchy z zagadkami logicznymi i zmusimy nasz mózg do pracy, to mamy gotowy przepis na rehabilitację 2w1!